Köpvillkor

Öppna i ny sida https://www.dehobby.se/kopvillkor/

 

Viktigt att du läser igenom köpvillkoren innan du handlar av oss, villkor mellan dig som kund och (“DE Hobby eller vi, vår, vårat”)

 

Allmän information

  • Du måste fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning
  • Urkundsförfalskning och är olagligt och polisanmäls
  • Om vi misstänker bedrägeriförsök polisanmäler vi detta. Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks
  • Ett foto på en produkt och hur den uppfattas i verkligheten kan skilja, vad det gäller färg, storlek och materialegenskaper
  • Produkttext går före tolkning av bild, men i det flesta fall har vi bild som motsvarar texten
  • Vi reserverar oss för felskrivning, faktafel, slutförsäljningar och tekniska problem
  • Vi kan för närvarande endast leverera till Svenska adresser

 

Priser

Priser anges alltid i SEK (svenska kronor) och alla priser är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar och förbehåller oss rätten att justera priset upp eller ner utan förvarning. Detta påverkar inte redan lagd order.

 

Frakt och leverans

Aktuella frakten syns i kassan, när du lagt till en vara.

Bor du runt om småländska höglandet kan du välja att hämta ditt paket här hos oss.

Har man valt fraktalternativ “hämta själv” men inte hämtar vara/varorna, annulleras ordern och beloppet betalas tillbaka.

Postnord – Brev

Lättare försändelser skickas som brev upp till 100g, delas normalt ut i din postlåda. OBS! Denna försändelse visar inte leveransstatus och kan inte spåras via kollinummer.

Postnord – Varubrev, delvis spårbart

Varubrev 150g – 2000g delas normalt ut i din brevlåda, om försändelsen ej får plats lämnas den vidare till ett postombud för uthämtning. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till ett postombud. I övriga fall kommer aviseringen via e-post eller brev.

Postnord – Skicka Lätt, spårbart

Skicka Lätt 1g – 2000g med detta alternativ hämtas ditt paket ut hos ett postombud. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till ett postombud. I övriga fall kommer aviseringen via e-post eller brev.

DHL – Service Point, spårbart

Service Point 1000g – 5000g med detta alternativ hämtas ditt paket ut hos DHL Service Point. Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en SMS-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till DHL Service Point.  I övriga fall kommer aviseringen via e-post.

Delleverans

Då delleverans kan uppstå betalas orden till fullo och vi skickar resterande av ordern så fort varan kommit hem, utan extra kostnad för frakten.

Leveranstider

  • 1-2 arbetsdagar på lagervara, antal syns i lager
  • 5-7 arbetsdagar på specialtillverkad produkt
  • 3-10 dagar på vara som kan beställas som “Tillgänglig som restorder” alt “Beställningsvara”

Tiderna gäller från det att orden är mottagen till att den är postad

Vi använder oss av verkligt lagersaldo och antal som finns hemma, är det som vi kan skicka omgående. 
Vi gör vårt bästa för att ha så snabba leveranstider som möjligt.

 

Hantering av order vid köp i webshop

Är något fel i beställningen eller av någon anledning ångrade ditt köp bör du omedelbart kontakta oss. Klicka här! för att komma till formuläret “Kontakta oss” välj kategori “Order” Märk ämnet i formuläret med ditt order nr “Ändring av order XXXX”

Det finns olika status på din beställning. Vilken status din beställning har hittar du under “ordrar” när du är inloggad på sidan. Du får även e-post på vilken status din order har. Statusen din order är färdigbehandlad betyder att order är packad och skickad.

 

Transportskador

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Klicka här!

 

Outlösta packet

Tar du inte ut ditt paket kommer vi att debitera dig motsvarande fraktkostnad + 150kr för administrativa kostnader. Vi kommer dock betala tillbaka värdet på varan inom 30 dagar.

 

Betalning med Payson

Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss med VISA, MasterCard eller internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank).

Om Paysonfaktura
“Vi erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 0 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.”

Information om pantsättning
“Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.”

För att kunna checka ut din kundkorg måste din webbläsare även stödja och ha aktiverat SSL-stöd som är ett protokoll för att kryptera informationen som skickas mellan DE Hobby och din egen dator.

 

Ångerrätt av vara som är mottagen

Du  har 14 dagars ångerrätt från det att varan togs emot (gäller ej företag), kontakta oss innan varan skickas tillbaka. Klicka här! för att komma till formuläret “Kontakta oss”. Välj kategori “Retur” Skriv ut ångerblanketten och fyll i dina uppgifter, posta den tillsammans med varan

Ångerblankett

http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Regler

  • Du betalar returfrakten
  • Du har ansvar för varan till dess den är mottagen av oss
  • Ångerrätten gäller inte om en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten
  • Ångerrätten gäller inte på specialtillverkad produkt
  • Du har rätt att undersöka varan men varan ska vara i säljbart skick. Var aktsam med originalkartonger och originalförpackningar. Om varan och dess originalförpackning är i väsentligt sämre skick så förbehåller sig vi oss att göra avdrag för motsvarande värdeminskning innan återbetalning
  • Återbetalning sker inom 14 dagar

 

Läs mer om ångerrätt på sidan “Hallå konsument”

http://www.hallakonsument.se/angerratt

Garantier

Vi lämnar 1 års garanti på produkterna. Garantin gäller för fabrikations- och ursprungsfel med undantag för:

  • Ovarsamhet eller felaktig hantering av produkten
  • Förslitningsdetaljer såsom t ex motordelar, drev, kullager
  • Förbrukningsartiklar såsom t ex LiPo batterier
  • Överbelastningsskador / åska
  • Vattenskador
  • Modifierade produkter

 

Reklamation under och efter garantitiden

Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den. Är du inte nöjd med varan så kontakta oss berätta vad du inte är nöjd med. Klicka här! För att komma till formuläret “Kontakta oss” välj kategori “Reklamation”

Läs mer om reklamation på sidan ”Hallå konsument”

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

 

LiPo batterier

OBS! reklamation av nytt och oanvänt LiPo batteri som visar sig vara skadat eller felaktigt, sådana returer godtas ej på grund av brandrisk. Kontakta oss så hittar vi en lösning.

 

Tvist

Om du som konsument tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, http://www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.

 

Cookies

Vi använder cookies på våran webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din datorn. Den används för att hålla reda på inloggning, varukorg och Google analytics för att mäta trafiken på webbplatsen.

Om du har besökt sidan för första gången, var länge sen du besökte oss eller att du nyss rensat cookies i din dator kommer ett meddelande längst upp på sidan. Du måste godkänna att vi använder cookies för att webbshoppen ska fungera tillfredställande.

 

Personuppgifter GDPR

Vi är ansvariga för de personuppgifter som du lämnat till oss, en personuppgift är all kontakt som du gör med oss. Du godkänner att vi  lagrar och använder dessa uppgifter för att kunna fullfölja våra åtaganden samt kunna ge dig bästa möjliga service.

  • Vi lagrar namn, adress, telefon och e-post
  • Vi lagrar kundorder i 7 år enligt bokföringslagen
  • Inaktiva kunders konto raderas efter 2år
  • Är du fakturakund lagras även personnummer, gäller bara köp som inte är knutna till webbshoppen t.ex CNC-frästa produkter
  • Vi lagrar inga personuppgifter i onödan

Du kan när som helst få ditt konto raderat genom att kontakta oss Klicka här! För att komma till formuläret “Kontakta oss” välj kategori “Övrigt”

 

3:dje part som kommer i kontakt med dina personuppgifter när du handlar av oss

  • Vi använder Payson kassamodul för betalning av order
  • Vi använder Postnord eller DHL för att skicka din order

De är i sin tur ansvariga för dina personuppgifter

 

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från våran sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att vi befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

Ansvar & Skada

Hur våra produkter brukas och används är ditt ansvar som kund. Vi kan inte hållas ansvarig på grund av direkt eller indirekt skada eller förlust som kan uppstå för dig som kund. Vi ansvarar endast för skador som täcks av våran företagsförsäkring Vid normalt användning är ansvaret begränsat till det högsta belopp som utgör varans eller varornas värde. (Ovan skall inte anses begränsa vårat ansvar enligt produktansvarslagen).

 

Villkoren uppdaterade den 10 september, 2018 

 

Öppna i ny sida https://www.dehobby.se/kopvillkor/